A. Referitor la lucrările de investiţii plătite parţial
Conform datelor de execuţie preliminate, la 31 octombrie 2009, cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital precum şi alte transferuri pentru investiţii au fost, pe primele zece luniîn sumă de 25,9 miliarde lei, respectiv 5,2% din PIB.Din punct de vedere procedural, între data livrării şi datarecepţiei lucrărilor executate sau a bunurilor şi serviciilorachiziţionate există termene limită de plată.
Cu privire la facturile amânate de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale menţionăm că, în anul 2009, este alocată de la bugetul de stat, prin bugetul MinisteruluiTransporturilor şi Infrastructurii, suma de 6.373.760 mii lei iar, pânăîn prezent, s-au deschis credite bugetare în sumă de 5.727.416 mii lei.
În anul 2009 pentru obiectivul de investiţii "Autostrada Bucureşti - Braşov" au fost aprobate credite bugetare în sumă de 486.127 mii lei, dincare au fost efectuate plăţi în sumă de 478.736 mii lei (98,5%).
Pentru obiectivul de investiţii "Autostrada Braşov - Cluj -Borş" au fost aprobate credite bugetare în sumă de 1.389.113 mii lei,din care au fost efectuate plăţi în suma de 1.372.780 mii lei (98,8%).
B. În ceea ce priveşte eforturile Guvernului de evitare a blocajelor financiare, vă reamintim că:
Prin rectificarea bugetară din luna august a.c. au fost alocate următoarele sume pentru stingerea arieratelor:- 110 milioane lei pentru CET-uri;
- 218 mil lei RAAN şi SNLO pentru plata datoriilor;
- 365 mil lei subvenţii la CFR pentru plata datoriilor către agenţii economici.
Prin OUG nr.110/2009 s-a acordat operatorilor economici careprestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie aenergiei termice în sistem central către populaţie un sprijin financiarîn valoare de 160 milioane lei.
Prin H.G.nr. 1255/2009 s-a acordat bugetelor locale un sprijin în valoare de 100 milioane lei pentru cheltuieli curente şi de capital.
Prin H.G. nr. 1531/2009 s-a alocat suma de 150 milioane leipentru finanţarea cheltuielilor de capital la unităţile de învăţământpreuniversitar de stat.
Prin HG 1210/2009, pentru plata avansurilor pentru subvenţiile agricultorilor, trezoreria statului a acordat Ministerului Agriculturii un împrumut în valoare de aproximativ 330 milioane Euro,sumele avansate de către trezorerie urmând a fi rambusate de cătreComisia Europeană, începând cu primele zile ale anului 2010.
C. Referitor la plata pensiilor şi a altor drepturi de asistenţă socială:
Pentru a asigura plata pensiilor, a indemnizaţiilor de şomaj şi aaltor drepturi de asistenţă socială, la ultima rectificare bugetară,Guvernul a dispus:- suplimentarea cu 500 mil. lei a bugetului de pensii;
- suplimentarea cu 864 mil. lei a subvenţiei pentru bugetul de şomaj.
D. Referitor la stocul deconturilor întârziate pentru TVA-ul de recuperat de către agenţii economici
În vederea eliminării oricăror suspiciuni de subiectivism asupramecanismului de returnare a TVA – ului şi asigurării unui tratamentnediscriminatoriu faţă de toţi contribuabilii eligibili, Ministerul Finanţelor Publice împreună cu A.N.A.F a dezvoltat şiimplementat un sistem informatic privind rambursările de TVA cătreagenţii economici. Sistemul informatic implementat de MinisterulFinantelor Publice şi A.N.A.F asigură un proces corect de distribuţie aresurselor financiare şi o transparenţă sporită în relaţiile cucontribuabilii. Selecţia deconturilor care urmează a fi rambursate serealizează informatic din baza de date naţională cuprinzând deconturilecu decizie de rambursare, pe principiul cel mai vechi decont se stingeprimul. Decontarea se va realiza lunar la 3 termene fixe.În scopul accelerării procesului de returnare a TVA – ului, Guvernula decis compensarea TVA-ului de recuperat cu TVA-ul de plătit sau cualte impozite datorate bugetului de stat şi în lunile ulterioare luniiîn care s-a depus cererea de restituire, precum şi după expirareatermenului legal de 45 de zile.
Conform datelor centralizate de A.N.A.F., în luna noiembrie a.c.s-a reuşit diminuarea valorică a stocului de deconturi întârziate cu1793,8 mil.lei. La data de 31.12.2008 stocul de deconturi întârziateera de 4.311 deconturi (în valoare de 3.382 mil. lei), iar la data de30.11.2009 era de 2191 deconturi (în valoare de 1588,2 mil. lei).
Mai trebuie menţionat că efortul financiar realizat în primele 9luni ale anului 2009, an de criză economică, este similar cu efortuldepus în anul 2008 (an de creştere economică), în sensul că sumelerambursate în perioade echivalente sunt aproximativ egale (7.941,22 millei/2008, respectiv 7.870,71 mil. lei/2009).
Evoluţia restituirilor de TVA
Septembrie - noiembrie 2009
2009 | mil. lei | ||
Total | TVA efectiv restituită | TVA compensată | |
- septembrie | 764.66 | 489.94 | 274.72 |
-octombrie | 809.46 | 416.68 | 392.78 |
-noiembrie | 989.84 | 572.97 | 416.87 |
E. Referitor la nivelul datoriei publice în anul 2009
Conform datelor operative, nivelul datoriei publice (înconformitate cu legislaţia naţională se includ garanţiile emise) la 31octombrie 2009 a reprezentat 27.6% din PIB, în condiţiile în carevaloarea maximă permisă membrilor UE prin tratatul de la Maastrichteste de 60% PIB. La finalul anului trecut, Ungaria avea un grad deîndatorare de 73%, Polonia 47,1%, Cehia 29,8%, Grecia 99,2% şi Italia105,8%. Pentru sfârşitul anului 2009 se estimează creşterea acestuiindicator până la un nivel de 29,9% din PIB. Prin comparaţie, potrivitprognozei de toamnă a Comisiei Europene, datoria publică medie lanivelul UE (conform metodologiei UE nu se includ garanţiile acordate)se estimează că va creşte de la 61,5% din PIB la sfârşitul anului 2008până la 73,0% în 2009.
De menţionat faptul că, la începutul anului 2009, dobânda latitlurile de stat era apropiată de dobânda de facilitate de creditlombard (14,25 %), în timp ce, începând cu luna februarie a.c., s-areuşit reducerea treptată a dobânzilor, nivelul acestora situându-se,în prezent, la nivelul de 10 %. Pentru anul 2010 se aşteaptă ca nivelulacestor randamente să se reducă în continuare asigurând-se, astfel, uncost de refinanţare sensibil diminuat. De asemenea, condiţiilefinanciare ale împrumuturilor externe contractate de la acesteinstituţii internaţionale sunt mai favorabile decât cele aplicabileîmprumuturilor de pe piaţa internă de capital, iar utilizarea acestorinstrumente pentru finanţarea deficitului bugetar determină diminuarea cheltuielilor cu dobânzile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comenteaza..