Prima masina complet electrica din Cluj, Mitsubishi i-MiEV, a iesit astazi pe strazile municipiului. Clientul si-a ridicat astazi masina de la dealer-ul RMB Inter Auto si a pornit la "o tura" prin oras.
Din momentul in care a vazut masina, reprezentantul firmei cumparatoare s-a declarat foarte multumit. Acesta spune ca, desi a platit 36.000 de euro, investitia este extrem de rentabila: dupa calculele sale, o incarcare completa a acumulatorului il costa doar 5 lei, iar automobilul ii permite sa circule aproximativ 150 de kilometri.
"E foarte frumoasa, ne bucuram ca firma noastra este prima care are o masina complet ecologica din Cluj. S-au mai cumparat doua astfel de masini in Romania, insa in Cluj aceasta este prima. Sunt foarte curios cum suna masina cand porneste si cand ruleaza pe drum", a spus cumparatorul masinii.
Masina a iesit de pe poarta RMB Inter Auto fara niciun zgomot, dar si fara sa polueze mediul. Automobilul se incarca la priza normala aproximativ sase ore sau 30 de minute intr-o statie speciala de incarcare. In Romania exista pana acum o singura astfel de statie, in Bucuresti, insa infrastructura se va dezvolta.
20 de modele prototip, testate timp de doi ani
Mitsubishi i-MiEV (Mitsubishi Innovative Electric Vehicle) nu este prima interventie a producatorului japonez in domeniul propulsiilor alternative, dar este primul vehicul cu propulsie electrica cu adevarat utilizabil in viata de zi cu zi pe care Mitsubishi il comercializeaza pe scara larga. Inainte, insa, de demararea efectiva a vanzarilor, 20 de modele prototip au fost conduse zi de zi, timp de doi ani, de catre diferite departamente de stat ale guvernului japonez, de altfel prima piata de desfacere pentru acest model.
Mitsubishi a realizat parteneriate cu mai multe municipalitati din lume, cum ar fi Parisul, unde flote de asemenea vehicule sunt disponibile spre inchiriere. In 2009, insusi printul Albert de Monaco a condus pe strazile inguste din Monte Carlo unul dintre primele exemplare care au ajuns in Europa.
In octombrie 2010, Mitsubishi Motors Corporation (MMC) anunta inceperea productiei versiunii europene a modelului electric i-MiEV la fabrica din Mizushima, Japonia, si intentia de a vinde i-MiEV pentru inceput in 14 tari europene. Chiar daca pare desprins din zona filmelor de actiune, i-MiEV-ul electric nu este complet desprins de realitate si foloseste in proportie de 70% componente imprumutate de la Mitsubishi i, un model de mare succes in Japonia, de mic litraj, propulsat insa de un motor termic.
Spatiul interior vast deriva din forma monovolumica a caroseriilor modelelor japoneze, farurile au forma de lacrima verticala, iar stopurile sunt amplasate in colturile laterale ale lunetei, fiind ferite oarecum de eventualele tamponari usoare din traficul urban.
Motorul, amplasat in spate
Utilizand un motor electric amplasat in spate, tractiunea pe rotile posterioare si o parte frontala extrem de compacta, Mitsubishi i-MiEV reuseste la o lungime de doar 3,4 metri sa aiba un ampatament de 2,55 metri, dimensiuni ce se regasesc in practica ca loc foarte mult pentru genunchi in spate. De asemenea, portierele largi faciliteaza coborarea si urcarea pasagerilor, iar pozitia de conducere este comoda si inalta, ceea ce favorizeaza vizibilitatea.
Plansa de bord este destul de simplista, dar functionala. Ceasurile de bord sunt pozitionate clasic in fata soferului, iar consola centrala dispune in partea de sus de sistemul audio, iar sub gurile de ventilatie se afla comenzile circulare ale instalatiei de climatizare suprapuse pe verticala. Indicatoarele de bord presupun un indicator "rezervor" al starii bateriei in stanga, vitezometru digital, indicator eco si charge pentru un condus economic (central) si indicator privind autonomia.
Se incarca de la reteaua clasica de 220V
Mitsubishi i-MiEV se incarca de la priza din dreapta masinii de la reteaua clasica de 220 V si 13 A in circa 7 ore, si de 8 ore la 10 A. Bateriile Li-Ion produc 16 kWh si includ 22 de module de catre 4 baterii fiecare si sunt plasate intre punti, sub podea, astfel ca centrul de greutate a fost coborat, lucru regasit in stabilitatea din curbe si echilibrul dinamic general. Oricum, cu ESP standard (ASC si TCL), tractiunea spate nu este o problema, iar directia este usoara.
Motorul electric sincron genereaza o putere de 67 CP constanta intre 2.500 rpm si 8.000 de turatii, iar cuplul maxim este de 180 Nm, avand o caracteristica unica, aceea de a fi integral disponibil de la 0 turatii pana la 2.500 ture. Astfel, Mitsubishi i-MiEV este creditat cu o acceleratie 0-100 km/h in 14 secunde si o viteza maxima de 130 km/h. Pornirea este aproape identica cu cea a unei masini conventionale, cu o mica diferenta. Se pune contactul si se tine cheia doua secunde in pozitia de start pana apare scris cu verde ready pe tabloul de bord.
Apoi, se comuta selectorul cutiei de viteze in pozitia D, exact ca la o cutie automata clasica. Mai exista doua moduri de condus langa pozitia D, numite B si C. Pe modul B se eficientizeaza incarcarea bateriei pe faza de franare si atunci cand se ia piciorul de pe acceleratie, iar modul C este unul mai economic de condus.
Mentinand masina cu acul indicatorului in zona eco si fara a utiliza aerul conditionat sau alti consumatori, ca radio sau lumini, se poate atinge o autonomie impresionanta pentru un model 100% electric, de 160 km. Atunci cand se franeaza sau se ia piciorul de pe acceleratie, motorul electric se transforma in generator si incarca bateriile, moment in care acul indicatorului se afla in modul Charge. Cu cat acul indicatorului se deplaseaza spre stanga, cu atat se incarca mai mult bateriile.
Portbagaj de 166 de litri
Aspectul practic nu a fost deloc neglijat, astfel ca portbagajul are un volum de 166 de litri, cu locurile pasagerilor neafectate, sau de 860 de litri prin rabatarea banchetei.
Pentru un adevarat pionier al vehiculelor electrice, pretul de 36.000 de euro cu TVA nu este mare, asta daca luam in calcul faptul ca numai bateria lui i-MiEV atinge un pret de peste 11.000 de euro.
sursa: citynews.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comenteaza..